maandag 6 juni 2022

Dag 2: Glasgow - Trossachs - Loch Lommond - Inveraray

Programma dag 2
Op dag 2 rijden we noordwaarts van de Lowlands naar de Highlands. Wegens de late aankomst gisteren, was er geen tijd meer om de St Mungo kathedraal te bezoeken. Vandaag starten we dan met een bezoek aan deze kathedraal. Vervolgens naar Loch Lomond  met het dorpje Luss als pittoreske plaats aan het meer. Verder naar Inveraray en via Kilchurn naar onze logiesplaats voor vandaag. Na het ontbijt vertrekken we om 09:00 uur aan het hotel. In onze bus hebben we een zee van plaats. Het is een bus van  50 plaatsen waarmede we de ganse rondreis zullen doen.
Hotel Maldron in Glasgow.
St. Mungo Glasgow cathedral.
Heel lang geleden, reeds in 1136, stak de Schotse koning David de eerste spade in de grond voor de bouw van het stenen godshuis. Het is de plaats waar de stad gesticht werd.
St Mungo Cathedral - Glasgow.
De Glasgow Cathedral, ook de St. Mungo kathedraal genoemd is de blikvanger. De heilige Mungo is de patroonheilige van de stad. Het is zondag vandaag. Daardoor is er geen bezoek binnen toegelaten om de eredienst niet te verstoren.
Glasgow St Mungo Cathedral gezien vanaf de Necropolis.
De kostbare inrichting van de kerk had een reden: hier lag vermoedelijk zijn graf. Hij had de stad gesticht in 543. In 1451 kondigde de paus een decreet af waarin een reis naar het gebeente van deze heilige een gelijke waarde werd toegekend als een bedevaart naar Rome.

Loch Lommond
Om 10 uur verlaten we Glasgow richting de Western Highlands. We verlaten eigenlijk de Lowlands om naar de Highlands te rijden waarbij we langs de Clyde rijden. De streek rond Loch Lommond en de Trossachs werd in 2002 aangewezen als het eerste nationale park van Schotland. Het woord trossachs betekent 'ruw en ruig land'. Het is een zeer afwisselend gebied met veel lochs, bergen, heuvels, bossen en valleien.
Het park is een van de  grote trekpleisters van Schotland. Loch Lomond wordt ook wel 'The Queen of the Scottish Lochs' genoemd. Het 33 km lange en tot 8 km brede meer is het grootste zoetwatermeer van Groot-Brittannië.
De avonturen van Kuifje in het album "De zwarte rotsen".
De naam 'Loch Lomond' is bekend bij Kuifje fans over de hele wereld. Het is de merknaam van de whisky die kapitein Haddock zonder mate naar binnen giet. In het verhaal van 'De zwarte rotsen' lust Bobby die whisky ook wel.

Luss.
Tijdens de rit naar Loch Lomond en bij schitterend weder maken we kennis met het prachtige landschap en met de 'lochs'.
Loch Lomond te Luss.
Om 11:00 uur en na 55 km maken we een stop in een dorpje op de oevers van Loch Lomond. Luss heeft zichzelf, niet zonder reden, het mooiste dorpje aan Loch Lomond genoemd.
Dorpje Luss aan het Loch Lomond.
Op de pier van Luss aan het Loch Lomond.
Luss is een charmant dorpje van 400 inwoners. Vanaf 1850 werden er huisjes gebouwd voor de arbeiders die in de omgeving werkten. Nu is het vooral op toerisme gericht met enkele leuke restaurantjes en winkeltjes. Het is een mooi dorpje met veel kleurige bloemen die het gezellig maken. Genoeg gelegenheid om hier rustig onze vrije lunch in een restaurantje te nemen.
Het kleine maar sympathieke strandje te Luss aan het Loch Lomond.
We zijn ook in het centrum van de 'Clan Colquhoun', spreek uit Colhoon. Volgens de oude tradities resideren de chiefs van de Colquhoun clan nog in het dorpje.
Aan de oever van Loch Lomond.
Na de lichte lunch rijden we om 13:00 uur verder naar de Highlands. En wat een landschap, schitterende natuur en daarbij is het weder een meevaller. Mooie blauwe lucht en prachtige vergezichten.
Tussen Luss en Inverarray een stop voor een groepsfoto.
Inveraray
Aan de oever van Loch Fyne komen we na 106 km en om 14:15 uur in Inveraray toe. Vooraleer het stadje binnen te komen rijden we er nog over een pittoreske brug, de Garron Bridge
Te Inveraray aan Loch Fyne. Achteraan de Garron Bridge.
In Inveraray hebben we wat tijd om er even in rond te wandelen, de oude museumjail te bekijken en aan het loch te verpozen. We spreken af om het bij een half uurtje te houden en om 14:45 naar het kasteel te wandelen.
In Inveraray is nog een gevangenismuseum te bekijken.
Inveraray Castle.
Het is een korte wandeling tot even buiten het stadje. De grootste attractie is Inveraray Castle, het familiehuis van de hertogen van Argyl, de Campbells. Het kasteel wordt nog steeds bewoond door het hoofd van de Campbell clan, oftewel de Hertog van Argyl.
Inveraray Castle
We bezoeken het kasteel. Het kasteel hangt vol met wapens die nog gebruikt werden bij de verschillende vechtpartijen en oorlogen in verleden tijden. Ook zijn er nog doodvonnissen van voorouders die tegen het beleid van de toenmalige koning ingingen.
Verpozing op het terrasje van het kasteel.
Het is rond 17:00 uur dat we naar onze eindbestemming van deze dag rijden. Onderweg hebben we nog een fotostop aan de ruïne Kilchurn Castle aan het Loch Awe. We rijden verder over de A85.
Ruïne van Kilchurn Castle aan Loch Awe.
Kilchurn Castle is een kasteel gebouwd op een klein eiland in Loch Awe. De waterspiegel is in de 19de eeuw verlaagd, waardoor het eiland nu een schiereiland is geworden, dat aan de oostzijde vastzit aan het vasteland.

Logies.
Na een rit van 153 komen we toe op onze bestemming. We overnachten in het Muthu Ben Doran Hotel in Tyndrum waar we aankomen om 18:00 uur. De avondlunch van 19:30 uur tot 21:00 uur. Hier zitten veel Hollanders met evenveel lawaai in het restaurant.
Tyndrum, het Muthu Ben Doran Hotel.
Route dag 2: Glasgow - Luss (Loch Lomond) - Inveraray - Kilchurn - Tyndrum.